Vasmatics József több mint két évtizedes cukrász tapasztalatát kamatoztatja akkor, amikor a Chocofacture bonbonokat készíti. Ezeket a finom csemegéket nagyon szép minták díszítik, ám a lényeg a belsejükben van. József ugyanis különleges töltelékekkel dolgozik, kedveli a borral megbolondított krémeket, most éppen prémium pálinkákra komponál bonbont.
-
Mióta foglalkozol bonbon-készítéssel? Hol tanultad ezt a szakmát?
- Huszonkét éve vagyok cukrász, a pályám elején még nem voltak elérhetők számomra a kiváló minőségű csokoládék, mindenféle bevonó massza és egyéb furcsaságok voltak akkoriban. Pár évvel ezelőtt volt szerencsém külföldön fine dining étteremben dolgozni, ahol megismerkedhettem a magas minőségű csokoládékkal. A bonbon-készítést autodidakta módon tanultam meg ezek után.
- A bonbonok ízvilágát hogyan találod ki?
- Először is nagyon fontosnak tartom, hogy csakis kiváló minőségű alapanyagokból dolgozunk, az alap csokoládénkra is hosszú tesztelés után találtunk rá. Másodszor pedig nem szeretek másolni, tehát azokat az ízeket, amelyeket sokan készítenek, nem nagyon használom vagy átalakítom őket teljesen. Általában van egy ötlet vagy feladat, ami alapján születnek új ízek, vagy megtetszik valamilyen alapanyag, amiből kreálok egy ízt. Jelenleg is rengeteg ötlet vár megvalósításra.
- Mennyi ideig tart, míg egy kreáció megszületik?
- Teljesen változó, van olyan, hogy elsőre összejön egy jó íz, de van olyan, hogy 5-6 variációnak is el kell készülnie, amire teljesen elégedett leszek.
-
Nagyon szép a bonbonjaitok dizájnja. Valamilyen különleges technikával készülnek az ábrák?
- Köszönjük! Kétféle módon készülnek: az egyik csoport, amit egy nagy belga vagy olasz cég készít és mi felhasználjuk, a másik, amit mi készítünk a vevőink igényei alapján, például céglogó, Qr-kód, stb. A technológia elég különleges, az egyik kakaóvaj alapú festékkel van nyomtatva, a másik ételfestékkel, ami a csokoládéval nem veszik össze.
- Miért döntöttél a szögletes forma mellett? Mi ennek az előnye?
- Azt vettem észre, hogy a legtöbb kézműves vagy nagy gyártó sokféle formát használ és így különbözteti meg az ízeket. Nálunk ez nem így van. Az én elképzelésem az, hogy kifejezőbb, ha a bonbonok dekorációja különbözteti meg őket egymástól. Ennek az az előnye, hogy egységes, letisztultabb az arculat, a design.
- Melyik kreációdra vagy a legbüszkébb? Melyik jelentette a legnagyobb kihívást?
- Van egy olyan kreációnk, amelynek a tölteléke ribizli zselé és fehér csokis rosé pezsgő ganache. Bár nagyon kedvelt a mangó, gyömbér, maraquja étcsokoládé ganache és a Babits Tokaji Szamorodni ganache füge pürével. Jelenleg egy pálinkás “bonbon soron” dolgozunk, ami elég nagy kihívás jelent.
- Mekkora jelenleg a termékskálátok?
- A “termékskálánk” naponta változik a megrendelőink kedve szerint. Jelenleg kb. 10-15 íz van a palettán.
-
Azt láttam, hogy borral töltöd a bonbonokat. Más szeszes itallal, például pálinkával nem próbálkoztok? Ha igen, hol tart a fejlesztés? Miért nehéz ez a feladat a bonbon-készítők számára?
- Igen, a Babits pincészet boraiból többfélét is felhasználunk, ezen kívül az Epermester eperboraiból is készítünk bonbonokat. A Brill kézműves pálinkáiból hamarosan egy komplett terméksor készül. Nem hiszem, hogy nehéz vagy nehezebb feladat, mint bármilyen más kreáció megalkotása. Azonban tény, hogy vannak olyan készítők, akik nem szeretik elhagyni a járt utat a járatlanért.
- Melyek a slágertermékeitek? Valentin-napra melyiket ajánlanád?
- A mangó, gyömbér, maraquja étcsokoládé ganache, és az eperboros csoki ganache azok, amelyek szerintem nagyon finom Valentin-napi ajándékok lehetnek.
- Mennyire számítanak a vásárlói vélemények vagy a piaci trendek a fejlesztések során?
- A vásárlói vélemények nagyon fontosak, van több olyan közeli barát vagy ismerős, akik segítéségével rendszeresen tesztelünk. Fő szempont az, hogy ők is azt mondják rá, hogy ennek a terméknek az íze jó lesz. Több száj többet érez!
- Hol lehet a termékeiteket megvásárolni?
- A weboldalunkon (Chocofacture.com) fent van a viszonteladóink listája, persze az oldalon keresztül is lehet közvetlenül rendelni.
- Részt vettetek-e már szakmai megmérettetésen? Ha igen, milyen eredményt értetek el?
- Nem vagyunk kifejezett versenyzők, bár a kézműves vásáron a vásárlók véleménye felért egy verseny győzelemmel számunkra.
Szómagyarázat:
Ganache: A szó francia, jelentése tejszínnel simára dolgozott csokoládé, amely kiváló a bonbon-készítéséhez. Egy rész tejszínből és két rész csokoládéból áll.